vineri, 28 februarie 2014

Aristofan: mitul celor doua jumătati din Simpozionul lui Platon

"Banchetul" de Platon
Mitul lui Aristofan este present intr'unul din dialogurile filozofului grec Platon numit "Banchetul" in care propune sa fie pusa in discutie tema dragostei. 

Este una dintre poveștile cele mai fascinante care încearcă să explice cautarea continuă de catre oameni a propriei sale jumătati complementare. Filosoful ii dă cuvantul lui Aristofan  care, cu un mit, încearcă să explice nașterea dorinței de a fi în doi dar si devianța sexuală, cum ar fi homosexualitatea.

"Pe timpuri oamenii erau ființe perfecte, nu le lipsea nimic și nu exista nici o distincție între bărbați și femei, dar Zeus, invidios de astfel de perfecțiune, i-au împărțit în două: de atunci fiecare dintre noi este în permanentă căutare a jumătatii sale ... "


" Mi se pare că oamenii nu țin absolut cont de puterea lui Eros. Dacă ei ar fi fost conștienti, ar fi ridicat cu siguranță altare și temple în onoarea lui, și dintre cele mai magnifice, și ar fi oferit sacrificii dintre cele mai marete. Nimic nu ar fi mai important pe lume, pentru că acest zeu este cel mai mare prieten al Omului, intervine promt intru salvarea lui, aduce remediu relelor, vindecarea carora este pentru Om, probabil, cea mai mare fericire. Așa că voi încerca să va arat puterea lui, și voi sa faceti la fel cu alții. Dar mai întâi de toate trebuie să cunoasteti natura speciei umane și prin ce incercari a trebuit să treacă.

Aristophanes, dramaturg al Greciei antice
În zilele de demult, natura noastră a fost foarte diferita de cum este astăzi. Au existat trei tipuri de oameni ci nu două ca și acum, de sex masculin și de sex feminin. Acel al treilea tip a avut atât caracteristici feminine cat si masculine. Numele i-a fost păstrat până in zilele noastre dar tipul efectiv a dispărut . Acesta a fost hermafroditul. Astăzi nu mai există persoane de acest gen. În ceea ce privește numele, acesta are o semnificație pentru noi putin onorabila.

Acesti hermafroditi erau din punct de vedere fizic foarte compacti din orice punct ai fi privit la ei iar spatele si shodurile formau un cerc perfect - aveau patru mâini, patru picioare, două fețe pe cele două părți ale unui singur cap situat pe un gât perfect rotund, patru urechi, doua organe de reproducere, iar restul așa cum vă puteți imagina. Se deplasau mergand pe jos în poziție verticală ca și noi, în sensul in care doreau. Și atunci când începeau să alerge, pareau niste acrobați care aruncă picioarele în aer și fac tumbe si, avand opt membre pe care să se sprijine, avansau rapid facand roata.

Motivul pentru care existau aceste trei tipuri de oameni este ca masculul își are originea de la Soare, femela de la Pământ iar hemafroditul de la Luna, dat fiind ca aceasta din urma are atat caracteristicile Soarelui cat si a Pamantului. Forma hemafroditilor și modul în care se mișcau era circular pentru că semănau cu părinții lor (Soarele si Pamantul). Datorita acetei forme ei s-au dovedit a fi foarte puternici și vigurosi, fapt cu care se mândreau imens. Așa că au atacat zeii și, ceea ce Homer spune de Ephialtes și Oto, se referă la oamenii din acele zile, au încercat să urce la cer pentru a lupta împotriva zeilor.

Apoi, Zeus și ceilalți zei, s-au intrebat care parte a corpului să le ia. Le era jenă si nu vroiau sa distruga specia cu fulgere așa cum au făcut cu Gigantii, pentru că aceasta ar fi însemnat pierderea completa a onorurilor și a darurilor care veneau de la oameni, dar nici nu pututeau tolera aroganța acestora.

După multe cugetari laborioase, Zeus a avut o idee: " Eu cred, a spus el, că avem un mijloc efectiv de a ne asigura că specia umană va supraviețui și, în același timp, că va renunță la aroganța ei - trebuie sa-i facem sa devina mai slabi fizic. Voi imparti pe fiecare dintre ei în două , astfel încât fiecare parte va fie de doua ori mai slaba. In acest fel vom avea inca un avantaj - că numărul lor va fi mai mare. Ei se vor deplasa direct pe două picioare dar dacă ne vor arăta din nou aroganta, ei bine, ii voi tăia înca o data in jumătate, astfel că vor merge pe un picior, la fel ca în jocul cu sacii."

Zis si facut. A început imediat să tăie oamenii în două precum se taie mamaliga cu ata. După ce a tăiat unul, i-a cerut lui Apollo sa-i intoarca fata si jumatatea de gat spre partea tăiata, astfel încât oamenii, avand mereu sub ochi rana pe care o aveau, sa se linisteasca si sa-i ceara lui Zeus să le vindece si restul corpului. Apollo, întorcand fața, aduna cu grija fiecare parte a pielii spre ceea ce astazi numim burta, așa cum se face cu corzile de saci, facand un nod în mijlocul abdomenului si lăsând doar o mica deschizatura pe care noi o numim ombilic. În ceea ce priveste pliurile care s-au format, zeul a modelat cu exactitate pieptul cu un instrument similar acelui care se folosete pentru a netezi ridurile hamurilor din piele. El le-a lasat, totusi, câteva pliuri ca amintire despre acea pedeapsa.

Deci, atunci când oamenii primitivi au fost astfel tăiati în două, fiecare dintre cele două părți a vrut să se alăture celeilalte. Se imbratisau, se strageau reciproc dorind nimic mai mult decât sa formeze din nou o singură ființă. Astfel au inceput sa moara de foame și de lipsa de acțiune, pentru că niciuna dintre parti nu voia să faca nimic fără cealaltă. Când una dintre jumătăți murea, cealalalta cauta sa se alipeasca cu alta care a supraviețuit - fie ca era de sex feminin sau masculin. Și astfel specia a ajuns pe cale de disparitie. Dar Zeus a recurs atunci la un nou truc. A mutat organele de reproducere in partea din față - până atunci acestea se aflau pe partea exterioara, și oamenii nu se reproduceau prin unirea cu altul ci prin intermediul solului precum fac greierii. Zeus a mutat aceste organe la vedere și a făcut astfel, încât oamenii sa se genereze doar prin cuplarea barbatului cu femeia. Scopul acestuia a fost urmatorul: în formarea perechii, în cazul în care un bărbat a întâlnit o femeie, ei ar fi avut un copil și specia s-ar fi reprodus si salvat. In cazul în care un bărbat ar fi întâlnit un alt barbat, relatia lor fizica ar fi ajuns in scurt timp la saturatie, ambii s-ar fi calmat și s-ar fi întors la indeletnicirile lor, asigurandu-si astfel nevoile propriei existențe.

In mod evident, inca din acele timpuri, a aparut intre oameni o dorinta înnăscută de a iubi unul pe altul, de a reforma unicitatea originala a naturii omenesti, făcând din cele două ființe una singura: in acest fel natura omului ar fi putut fi vindecata. 

Deci, fiecare dintre noi este o parte a unei ființe umane complete originale. Pentru fiecare persoană există, prin urmare, o alta persoana care o completeaza, deoarece una dintre ele a fost tăiata în două. Acesta este motivul pentru care toată lumea continuă să-si caute jumatatea sa. Asa stand lucrurile, toate partile de sex masculin, care sunt derivate din compusul sexelor pe care l-am numit hermafrodit, se indragostesc de femei, și printre ei sunt cei mai multi adulteri, în același mod , femeile, care si ele provin din hemafroditi si care se îndragostesc de bărbați și adulterele vin din aceeasi specie. Insa, femeile care provin de la ființa completă de sex feminin, ei bine, pe acestea nu le intereseaza bărbații: înclinația lor le duce mai degrabă spre alte femei și din această specie derivă lesbiene. Masculii, în cele din urmă, care provin de la  fiinta de sex masculin caută  numai bărbați. Inca din tinerete, dat fiind ca sunt o fracțiune de sex masculin a unui tot intreg, acestia se  indragostesc și au plăcerea sa stea doar in preajma barbatilor si în brațele lor. Bineinteles, este vorba despre cei mai buni între tineri deoarece, prin natura lor, acestia sunt mult mai virili. Unii spun, desigur, ca sunt nerușinati dar nu este adevarat. Nu este deloc o lipsă de modestie ci pasiunea lor, bărbăția lor, valoarea lor care ii determinâ să-i caute pe semenii lor. Și sa vedeti aici dovada: atunci cand cresc, copiii de acest tip sunt singurii care se demonstreaza a fi oameni adevarati și se angajeaza în politică. Cand devin adulti, le plac tinerii: căsătoria și paternitatea nu-i intereseaza deloc - este natura lor, doar obiceiurile ar putea sa-i forțeze să se căsătorească, dar, dupa ei, ar fi mai fericiti să-și petreacă viața alături unul de altul ca celibatari. Într-un cuvânt, omul de acest tip doreste o relatie doar cu tinerii și îi iubește foarte mult, pentru că este întotdeauna atras de specia din care facea parte.

Acești oameni, precum putem spune despre oricine altul, când isi întâlnesc cealaltă jumătate de la care au fost separati, sunt tulburati de o emotie de neinvins, afectati de sentimentul de prietenie, afinitate cu acea persoana, si în cazul în care se indragostesc, nu reusesc sa trăiască unul fără altul nici macar pentru o clipă. Și aceste persoane care își petrec viața  alaturi nu ar ști nici macar să spuna ceea ce se așteaptă unul de la altul. Nu poate fi vorba doar de bucuriile dragostei, nu ne putem imagina că atracția sexuală este singurul motiv pentru fericirea lor și singura forță care ii impinge să trăiască cot la cot. Sufletul lor, in mod evident, caută in acel altcineva ceva ce nu poate exprima dar despre ce își dă seama imediat ce-l intalneste. În cazul în care, în timp ce ei sunt împreună, Hefaistos ar fi apărut în fața lor cu instrumentele sale de lucru și i-ar fi întrebat: "Ce vreti unul de la altul ?", si, văzându-i intimidati, ar întreba din nou: "Dorința voastra nu este oare să fiti o singură persoană, un timp cât mai indelungat posibil, astfel, încât să nu fiti forțati să va separati nici zi nici noapte? Dacă aceasta este dorința voastra, as putea sa va unesc într-o singură ființă, astfel încât din doi șa deveniti unul singur si sa trăiti ca o singură persoană. "


PS: fiecare dintre cititorii acestui blog are dreptul de a-si expune (cu moderatie) parerea referitor la tema in discutie. Va multumesc pentru participare.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu