In anul 1424, la aproape 20 de ani ai sai, Gilles de Rais a putut
in sfarsit sa asume administratrea directa al intregului si imensului sau
patrimoniu, dand start manifestărilor de splendoare decadentă cu care îi plăcea
să se înconjoare pe tot parcursul aventurii sale pamantesti, o aventura mult
prea scurta dar fara indoiala una foarte intensa. Tapiteriile, frescele, sticla
colorata, tablourile au inceput sa transforme castelurile sale. Resursele financiare exceptionale a
permis tanarului De Rais sa dea frau liber maniei colectionarii a orice fel de
obiecte, de la cele antice la relicvarii, de la crucifixe la cupe. La masa se foloseau doar tacamuri de aur. Si, dat fiind ca
razbouil continua sa ocupe cea mai mare parte a timpului sau, a ornamentat cu
perle si emailuri pana si sculele militare iar pe manusile de otel ale armurii
a realizat incrustatii de aur. Imbracamintea trebuia sa fie cat mai
spectaculoasa, mai mult asemanatoare costumelor pentru mascare, si
confectionata din cele mai bune stofe. In acest fel, Gilles de Rais a devenit
in scurt timp foarte faimos datorita indiferentei sale totale pentru cifrele
exorbitante pe care le cheltuia intru a-si satisface orice capriciu sau extravaganta ce i-ar evidentia atat maretia cat si indiferenta.
In luna februarie al anului 1425
Gilles este prezentat pentru prima data la curtea Delfinului Charles, un
personaj mediocru, aflat mereu in criza financiara. Acel mediu i s-a parut din
primul moment insuportabil. Respectiv, a fost rasplatit cu ura si neincredere:
manifestarile sale de risipa s-au extins ajungand pana in a imprumuta sume
exorbitante insusi regelui fara a-i cere restituirea banilor - si o facea cu
atata indiferenta si distractie, incat trezea resentimentele acelorasi
beneficiari.
Gilles se simtea mai bine pe
campurile de batalie: foarte curand, capitanii grosolani si nemilosi care nu
aveau incredere in acest tanar nobil, ce alinia
pe campul de lupta cinci companii care se distingeau prin eleganta
uniformei, si-au dat seama ca Sir de Rais era nascut pentru razboi. Nu doar era
un minunat comandant de osti ci demonstra si un curaj personal indiscutabil.
Bunicul lui, Jean de Craon si-a impins nepotul spre greutatile vietii militare,
sperand sa-l indeparteze in acest fel de la “influentele” decadente pentru care,
acesta din urma, parea sa aiba talent. Insa, in mod evident, a dat gres. Gilles de Rais
si-a gasit intr-un sfarsit sectacolul preferat – spanzurarea colaborationistilor
si a tuturor celor ce actionau in foarea englezilor. Asista' personal la fiecare executare si nu se indeparta pana
cand victima nu-si epuiza intreg repertoriul de spasme, contractii si tremuraturi.
Fascinatia mortii patrundea tot mai adanc in sufletul tanarului domn pentru
care razboiul era ocazia de a descoperi o vocatie, de a-si inventa un rol, un
personaj, de a transforma in realitate fanteziile sale bolnave care se
dezvoltau in inima lui. Nu a fost niciodata patriot dar nici nu a fost impins vreo
data de dorinte arzatoare de putere sau crestere pe scara politica. Gilles de
Rais lupta, ucidea si tortura, purtand un mare razboi – “razboiul sau propriu”. Toate
celelalte ii erau absolut indeferente.
In toamna anului 1428 englezii
asediaza Orléans-ul. Si in aceast contexst, in lupta pentru eliberarea orasului
asediat, istoria lui de Rais se intersecteaza cu cea a unui alt personaj
enigmatic – Ioana D’Arc. “Fecioara”, precum a fost supranumita de catre
locuitorii orasului, insiprata de catre Dumnezeu potrivit unora si
instrument a unei politici viclene potrivit altora, era opusul lui Gilles si
totodata una dintre putinele persoane care puteau sa se potriveasca cu de Rais.
Ambii excesivi, fanatici, una de o fervoare mistica nemaipomenita si altul de
un estetism rece si o cruzime ingrozitoare, cele doua personaje aveau multe
puncte in comun. Lui Gilles de Rais i s-a incredintat conducerea expeditiei de
sustinere a orsului asediat: era omul cel mai potrivit pentru ca vitejia lui militara
extraordinara unea lipsa totala de interes pentru intrigile politice si a celor
de curte. Ioana d’Arc alunga prostituatele care, in mod normal formau alaiul
ostirilor in mars, obliga trupa sa si
capitanii la impartasanie, mustra cu severitate blasfemiatorii. Gilles vedea in
figura Ioanei supranaturalul adus la anormal
si aprecia dispretul pe care “Feciaora” il manifesta fata de toata lumea daca
era necesar. Incheierea victorioasa a armatei franceze i-a adus lui Gilles de Rais titlul
de maresal al Frantei si dreptul de a ignora insemnele regale.
In data de 1 iulie 1429, cand
procesiunea regala a pornit spre Reims pentru incoronarea lui Charles al VII-lea ca Rege al
Frantei, sir de Rais nu implinise inca 25 de ani dar era unul dintre oamenii
cei mai puternici si faimosi ai Frantei care luptau pentru unitatea nationala
si stabilirea autoritatii regale.
Tin sa notez ca intrega poveste a
asediului orasului Orléans si batalia succesiva contin in sine toti
protagonistii si toate elementele unei epoci in care nimic nu mai pare a fi sigur si
stabil. Avem un rege las care, printre altele, nu este inca incoronat, capabil
doar de a trage de timp si avem o domnisoara de douazeici de ani ,“fiica a poporului”
precum isi doreste traditia, care are in sine, fara dubii, o incarcatura
carismatica atat de puternica, incat “il face sa se miste” pana si pe regele in persoana.
Insa, in prejudiciile unei epoci in care unica morala este acea aparenta, “Fecioara” este nevoita sa
se supuna examenului unei restranse comisii de doamne de inalt rang pentru ai
verifica virginitatea. Daca ar fi fost trimisa Diavolului, dupa cum
sustineau unii, n-ar fi putut sa fie “nici corupta si nici violata”, fapt care
a fost in schimb dovedit de comisie. Si, in timp ce Ioana d’Arc isi incepe
aventura, invocand numele lui Dumnezeu ca mandatarul sau, ajutoarele pentru
orasul asediat sunt organizate in baza unor echilibre politice complicate si
pot fi acordate doar atunci cand este clarificat un detaliu nici pe departe
indiferent - ca curtea regala, aflata in mod perpetuu in criza financiara, sa inceapa
sa produca monede prin obtinerea unui alt credit. In acest fel, curtea,
avea de unde sa-si plateasca militarii.
Marsul curtii regale spre
Reims a fost cu totul altceva decat unul triumfal: in timpul deplasarii care a
durat 15 zile, orasele Auxerre, Troyes si Chalons au fost convinse sa lase sa
treaca corteul regal cu ajutorul unor “argumente substantiale”. Incoronarea regelui in Catedrala din Reims a
avut loc in prezenta a doar trei dintre cei doisprezece egali carora li s-a
cerut sa participe la ceremonie. Pe scurt, ungerea solemna nu a fost nici pe
departe “un punct de sosire” ci mai degraba “o paranteza” in jocul politic de
ne rezolvat, care inca il desemna pe Ducele
de Borgogna ca rival al regelui si impunea grupurile celor doua curti sa
lupte intre ele. Si aceasta, intr-o tara in care prezenta Angliei era inca puternica
si sursa tentatiilor pentru un eventual schimb de aleante in baza
convenientelor de putere a momentului. Sa nu uitam ca, intr-o clima in care “strigarea
la Credinta” era constanta si aproape ca obsesiva, si in care s-ar putea crede
ca stimulii de idealuri erau predeterminati,
era un lucru absolut normal (precum a fost in cazul eliberarii Orléans-ului) ca
nobilii sa semneze cu regele sau cu procurorii lui contracte in care erau
fixate in mod detaliat salariile capitanilor si a trupelor acestora, numarul
armatelor pe care nobilul se angaja sa le aduca pe campul de lupta, premiile in
caz de victorie, s.a. Asa deci, loialitatea fata de Coroana, trecea neaparat
mai intai prin biroul notarului si prin Oficiul trezorierului.
Lipsa de activitate care a urmat eliberarii
orasului Orléans si incoronarii regelui nu era pe placul lui Gilles si nici a Ioanei d’Arc, ambii impinsi de diferite motive de a continua lupta. Ambii au
insistat sa fie atacat Parisul iar regele a fost acela care i-a autorizat. Expediatia totusi nu a
dus la rezultate dorite – pe 13 septembrie 1429, un ordin neasteptat al regelui
pune capat acestei campanii dupa parerea celor mai multi, din cauza sabotajului
urzit de catre varul lui Gilles de Rais, La Tremoille, pe timpuri, puternic si
intrigant ministru al regelui.
In timp ce Ioanei d’Arc i se
acorda posibilitatea de a-si calma freneziile belice cu un fel de mic razboi impotriva orasului Saint-Pierre-le-Moustier
(care nu trezea interesul nimanui si, respectiv, putea servi pentru eliminarea definitiva a tot mai
impovaratoarei “Fecioare”), Gilles de Rais se intorcea la castelul Champtocé
unde realiza cu o indiferenta bine notata ca sotia sa Catherine a adus pe lume
o fetita careea i s-a dat numele Marie. Gilles era nemultumit si nelinistit. In
aceste circumstante pana si “maretia si teatralitatea" lui au fost stopate. Ca
si multi alti veterani de razboi, sir de Rais nu reusea sa se intoarca la ritmul
unei vieti normale, neavand posibilitatea de a descarca asupra obiectelor
adecvate gustul violentei, transformat intre timp intr-o malatie cronica. De
asemenea, Gilles si-a dat deama, ca veniturile lui stagnau: salariile capitanilor si a
trupelor acestora intreceau cu mult pe acele oferite de insusi regele. Iar la
sfarsit de acelasi an (1429), sir de Rais a scos la vanzare pentru prima data unul din castelele sale, si anume acel din
Blaison – acesta este doar priumul pas a lichidarii bunurilor maresalului care, cativa
ani mai tarziu, a luat o cadenta tot mai presanta si dezastruoasa. In rest,
Gilles nici nu avea de gand sa renunte la luxul desfranat care avea rolul de a-i
contracara insatisfactia, si a dat din nou frau liber unor cheltuieli enorme
pentru colectiile lui tot mai extravagante, pentru sustinerea luxului maniacal
prin pretentii de perfectionism, pentru
a alimenta mica sa curte care il insotea pretutindeni, compusa din servitori si
speculanti, din lingusitori laici si religiosi, din aceeasi “umanitate pestrita”
din care isi va alege mai tarziu complicii crimelor sale.
Va urma.
O adevărată lecţie de istorie, excelentă abordare a unui subiect extrem de interesant dar destul de puţin cunoscut. Mulţumesc pentru lectura reconfortantă
RăspundețiȘtergereDuminică minunată, ţie şi celor dragi :)
Ma bucur mult ca ti-a placut, Centurion Invictus. La fel si tie iti doresc o zi frumoasa alaturi de cei dragi :) si iti multumesc ca ai trecut pe aici.
ȘtergereAstept cu interes continuarea! Vad ca te documentezi atent!
RăspundețiȘtergereMultumesc, Radu. Sper sa nu te dezamagesc :D. O zi frumoasa in continuare!
ȘtergereFoarte documentat articolul, am citit şi prima parte. Te felicit pentru el, dragă Rodica şi îţi mulţumesc pentru lectură. Abia aştept să citesc continuarea.
RăspundețiȘtergereO duminică minunată îţi doresc, dragă Rodica! :)
Iti multumesc, draga Stefania, pentru felicitari. Trebuie sa recunosc ca, chiar daca cunosteam cate ceva din aceasta istorie, multe lucruri s-au dovedit a fi surprinzatoare, in concluzie, e bine sa "privesti in urma" din cand in cand. O duminica frumoasa iti doresc, Stefania, si te mai astept pe aici.
ȘtergereManiac din nastere!
RăspundețiȘtergereAsa este, draga surioara, in fond, un produs al epocii sale ridicat pe piedestal de "ochiul dracului" - adica de banii prea multi. Te pup. O duminica frumoasa in continuare iti doresc, draga Lilia.
ȘtergereInteresant articol!
RăspundețiȘtergereFara legatura cu postarea... Eu mi-am amintit de un film de comedie cu Peter Ustinov: Fantoma lui Barba Neagra. Merita sa-l vezi. :))
Multumesc pentru recomandare, Cristian. Am sa-l caut neaparat si apoi iti zic ce impresii me-a lasat. O seara placuta iti doresc!
RăspundețiȘtergere